fredag den 25. januar 2013

Bukser del 2


Så fik jeg lavet stouten, og det stof bliver aldrig klædeligt. Jeg har laved tilrettelser, som i kan se på billederne. Den tilrettelse som jeg har lavet bag på, der hvor det poser under numsen, forklarer jeg lige i ord og billeder:) for jeg synes det er en man ofte støder på, når man køber et mønster, eller går ud fra en grundform.

bukserne ud tilretninger






  1. Sænk taljen. (ex. Hvis du har lavet en til rettelse bag på låret på 1,5 cm så sænker du halvdelen 7,5 mm i taljen, dog max 1,3 cm.)tegn den nye linje op så den ender i 0 i sidesømmen og klip til. HUSK INGEN TILRETNINGER PÅ FORBUKSEN.
  2. Nu tegnes de linjer som du skal klippe efter, for at gøre bagbuksen smallere. Den lodrette linje ligger midt på mønsterdelen, den øverste vandrette linje ligger over hoften, og den nederste ligger ca. 10 cm under skridtpunktet.
  3. Klip den markerede form ud og ryg den ind på buksen. Læg en lineal vinkelret på den nederste op klippede linje. Der hvor skridtpunktet på den udklippede del rammer linealen, skal den nye skridtbue være.
  4. Nu skal den nye skridtbue og indersøm tegnes. Du skal udligne linjen fra taljen ned til skridtbuen. Det samme fra skridtpunktet og ned af indersømmen. Husk at måle din indersøm på både bag og forbuksen, for at være sikker på at de er lige lange.


Hvis man ikke er vant til at lave tilretninger som denne, så er det altid en god idé at lave endnu en stout.

Nu vil jeg lave mit mønster helt færdig. Glæder mig til at vise det færdige resultat.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar